سید محمدحسین سید محمدحسین ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 13 روز سن داره

هدیه ی مهربان ترین

کمیتی که فدای ژست کیفیت می شود.

1392/10/25 6:12
نویسنده : مامان پسرها
756 بازدید
اشتراک گذاری

تقریبا در تمام مسائل تربیتی اولین راه برای تربیت صحیح و تأثیرگذار، الگو بودن والدین است.

در کنار این مادرها و پدرهایی که به کیفیت این تربیت اهمیت می دهند، مطالعه می کنند، مشورت می گیرند، کلاس می روند، فکر می کنند تا یاد بگیرند چطور با فرزندشان برخورد کنند.

سؤال اول: یک مادر فقط می تواند برای یک بچه الگو باشد؟ اگر بچه ها دوتا شدند، سه تا شدند، نقش الگودهی اش را از دست می دهد؟

سؤال دوم: آموزه های تربیتی که والدین فرامی گیرند یک بار مصرف است؟ اگر برای چند تا بچه از این آموخته ها استفاده شود، کم می شوند؟

سؤال سوم: در هر شغل و حرفه ای تجربه ارزشمند و قابل اتکاست، در مادری و پدری کردن نه؟

به همان اندازه که جواب این سؤال ها بدیهی است، اشتباه بودن این ادعا هم بدیهی است: یک بچه میارم، خوب تربیتش می کنم. یک ده آباد به از صد شهر خراب!

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (13)

مامان ابوالفضل
25 دی 92 0:35
من کاملن موافقم خیلی منطقی وروشن مختصر و مفید وعالی .مثل همیشه واقعن به نظرم اونایی که چنین حرفی میزنن (یه بچه وتربیت خوب) اصلن دغدغه تربیت ندارن فقط بهانه است .
زینب مذکور
25 دی 92 6:51
سلام من فکر میکنم اینها همش بهانه است. مشکل ما خودمحوری و حالا خیلی خوشبینانه بخوای نگاه کنی خوداتکاییه به معنای فراموش کردن نقش خدا در زندگیمون. فقط رومون نمیشه واقعیتو بگیم این چیزا رو بهونه میکنیم.
مامان پسرها
پاسخ
سلام! ولی بعضیا این ژستا کم کم باورشون میشه. باور کن!
زینب م
25 دی 92 10:44
اول سلااااااااااااام بنده اساسا اعتقاد دارم اهمم اهم که واقعا کسایی که حرفشون یه بچه ست دغدغه ی تربیت سالم و فلان وبهمان و آباد کردن ده و... ندارن بلکه (البته اکثرشون)واقعا برای اطفای غریزه ی پدری و مادری دارن بچه میارن چه بسا اگر سرکوب کردن این غریزه شون نبود همون یکی رو هم نمیاوردن و چه بسا برای اینکه دل خودشون خوش بشه اینده ی اون طفل معصوم رو داغون میکنن که تا اخر عمرش ندونه خواهر و برادر و... چیه بازم به نظر شخص شخیصمنسل بعدی چه بسا عقده ها خالی کنن یکی 6 جین بچه بیارن به تلافی از پدر و مادراشون و اینکه دلمون تنگیده خواهر کی شرفیاب شیم؟
مامان پسرها
پاسخ
اولا علیک سلام دوست جونم! ثانیا استفاده کردیم استاد! و این که ما نیز بسی دلتنگ شماییم. کاش بشه زودتر ببینمت.
نیلوووووووو
25 دی 92 13:24
سلام
مامان پسرها
پاسخ
علیک سلام!
طاهره
25 دی 92 13:48
خيلي منطقي و محكم و كوتاه مطرح كردي. ممنون خوشم اومد
زهرا مامان
25 دی 92 20:22
سلام گل گفتی مامان پسراجون منم همیشه در جواب اینایی که بهونه ی تربیت کردن بچه ها رو میارن برای اینکه توجیه کنند یه دونه بچه کافیه؛ به همین نکته ی دوم شما اشاره میکنم. گاهی ما پدر و مادرها خیلی خودخواهیم، به نظرم یک دونه فرزند نهایت خودخواهی پدر و مادره، چون همینکه حس تمایل به پدر و مادرشدنمون ارضا شده دیگه فک نمیکنیم اون بچه خواهر و برادر هم میخواد. حالا بماند که این قضیه ی جمعیتی هم چقدر بغرنج شده.
مامان پسرها
پاسخ
سلام! دقیقا!
زهرا
25 دی 92 20:45
آخه تربیت نیاز به توجه، وقت، اعصاب، امکانات و ... هم داره که خیلی ها برای چند بچه ندارند.
مامان پسرها
پاسخ
البته که تو این پست من قصد نداشتم به قضیه امکانات بپردازم. در مورد توجه و وقت و اعصاب: اولا فکر می کنم این مدل رفتاریه که باید درست بشه و تفاوت چندانی بین یکی و دوتا بچه نداره. ضمنا خود چندفرزندی یکی از فوایدش همینه که بچه ها دیگه تمام توجه و وقتی که نیاز دارن رو از والدین دریافت نمی کنن. خواهر و برادر بخشی از این نیازها رو به خوبی مرتفع می کنن.
معصومه
26 دی 92 8:04
سلام خدا قوت به نکات خوبی اشاره کردید که متأسفانه به دلیل تبلیغات شدید و جو حاکم بر جامعه(در خصوص تشویق به تعداد کم فرزندان) واقعاً مغفول مانده! البته آن دوران گذشته و انشاءالله با ظهور نسلی از مادران مؤمن این تفکر غالب هم قابل تغییره. به شرطی که همه احساس مسئولیت کنیم و کاری کنیم ولو با یک پست کوتاه در وبلاگ. با اجازه من هم این سؤال رو اضافه می کنم: تأثیر متقابل بچه ها بر تربیت یکدیگر چقدر است؟ در یک نگاه هزینه - فایده ای آیا فواید کمیت بالای فرزندان بر کیفیت تربیت آنها قابل اغماض است؟
مامان پسرها
پاسخ
آره موافقم با سؤالت. حالا در این مورد واقعا جا داره پست جداگانه نوشته بشه.
سمانه
27 دی 92 19:48
سلام عزیزم. پدر و مادر باید خودشون تریبت یافته شده باشند که بتونند فرزندانشون رو هم خوب تربیت کنند. به نظر منم الگو شدن والدین لسانی کافی نیست و الگوی پذیری اصلی بچه ها از روی رفتار والدین هست. اما من یه مرحله می خوام برگردم عقب. در مورد همسرداری. شما در مورد کلاس های خانم همیز چیزی شنیدین؟ ثبت نامش می دونید چه طوریه؟ دوستتون دارم مامان پسرای عزیزم و التماس دعا
مامان پسرها
پاسخ
سلام سمانه جان! یه جایی آدرسش رو دیده بودم. پیدا کردم برات می ذارم حتما. فکر کنم اسم مؤسسه ای که کلاس دارن راه روشنه.
عقیق
27 دی 92 20:34
سلام دوست عزیز کاملا با نظر شما موافقم خوشحال میشم سری هم به ما بزنید.
مامان پسرها
پاسخ
سلام!
پرواز آسمانی
28 دی 92 1:54
سلام. واقعا! من که زیر سه تا رو مساوی با از دست رفتگی بچه ها می دونم
مامان پسرها
پاسخ
به به! این ورا؟! حالا شما تخفیف بده. یعنی دو تا راه نداره واقعا؟
پرواز آسمانی
28 دی 92 19:09
یا آلّا! ) اختیار دارین ما همیشه این ورا پلاسیم آبجی! استفاده می کنیم واسه آینده اما زیاد سخنرانی نمی کنیم! میگما شما دیگه چرا؟! ماشالا بزنم به تخته شما که خودت از هواداران پر و پا قرص جمعیت بالایی! نچ زیر سه تا نمیشه، اصرار نکن آبجی بزرگه )
خاله زهرا
30 دی 92 5:47
آى حرصم ميگيره از اين ژست خوب تربيت كنى