سید محمدحسین سید محمدحسین ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 11 روز سن داره

هدیه ی مهربان ترین

تربیت دینی(۱)

1392/5/28 19:58
نویسنده : مامان پسرها
478 بازدید
اشتراک گذاری

اولین نکته مهم در مواجهه با مسئله تربیت دینی آن است که بدانیم تربیت دینی یک «سیستم» است.

سیستم چیست؟ مجموعه ای از اجزا که یک ارتباط هماهنگ دارند برای رسیدن به یک هدف معین.

در یک سیستم، اختلال در یک جزء باعث اختلال در کل سیستم می شود.

مثلا محتویات کاپوت ماشین شما یک سیستم است. فرض کنید سیستم خنک کننده آن خراب باشد. نتیجه ی این خرابی سوختن موتور ماشین است. و در نهایت توقف ماشین. در حالی که تمام اجزای دیگر درست کار می کنند. برق رسانی، سوخت رسانی، انفجار بنزین، انتقال نیرو به چرخ ها و حرکت ماشین. فقط رادیات ماشین خالی از آب است اما در نهایت نتیجه این است که موتور ماشین می سوزد.

پس اگر در یک سیستم یک جزء مختل شود، حتی کار درست باقی اجزای سیستم به ضرر سیستم عمل می کند.

مثلا در مثال ماشین، درست بودن برق ماشین به سوختن موتور کمک می کند. اگر ماشین استارت نمی خورد، خرابی خنک کننده شاید منجر به سوختن موتور نمی شد.

تربیت دینی هم یک سیستم است. مجموعه ای از اجزا و گزاره ها. مجموعه ای که اختلال در یک جزءش، در کار بقیه اجزا هم اختلال ایجاد می کند.

 

مثلا در روایت داریم مردی پیش امام کاظم(ع) از فرزندش شکوه کرد. امام فرمودند: لا تَضْرِبْهُ. وَاهْجُرْهُ وَ لا تُطِلْ.

اگر نگاه سیستمی به تربیت دینی داشته باشیم، حواسمان هست که تنبیه یکی از اجزای بازدارنده این سیستم است. همان طور که محبت یکی از اجزا این سیستم است. اگر بخواهیم به صورت انفرادی به جزء بازدارنده تنبیه عمل کنیم، نه تنها نتیجه مطلوب نخواهد داشت، بلکه چه بسا نتیجه عکس بدهد.

یا در روایات دیگری داریم که اگر بچه در سنین ۷،۹ یا ۱۰ سال نماز نخواند، وادارش کن و بعد او را بزن. (البته «ضرب» در بیان روایات به معنای کتک نیست. زدن اعتراضی است نه دردآور. آن هم طوری که جا نگذارد.)

اگر ما نگاه سیستمی به بحث تربیت داشته باشیم، نیاز نیست روایت را توجیه کنیم یا بگوییم برای فرد خاص یا شرایط خاص گفته شده. این گزاره، در سیستم تربیت دینی یک پیشینه دارد.

اگر ما با رفتارهای مختلف محبتی در سنین زیر هفت سال، ارتباط اولیه کودک را با نماز به زیبایی شکل دادیم، این کودک اصلا خودش نمازخوان می شود. حالا رسیده به هفت سال و برای نماز خواندن تنبلی می کند. پدر و مادر اول به او دستور می دهند. فرزند به احتمال زیاد تبعیت می کند. چون رابطه محبتی قوی و عمیقی قبلا بین آن ها شکل گرفته. اگر احیانا گوش نکرد، یک ضربه اعتراضی به او می زنند. چه کسی می خواهد یک حرکت تنبیهی اعتراضی به او بکند؟ کسی که هفت سال به او محبت کرده. مسلما این تنبیه اثر منفی نمی گذارد.

پس اگر ما سیستم تربیت را یاد نگیریم، گزاره های تربیتی که انجام می دهیم، نتیجه عکس می دهد.


 خلاصه شده از صحبت های حجت الاسلام محسن عباسی در جامعه الزهرای قم

این هم لینک صوتی اش:

http://daghdaghehh.persiangig.com/audio/abbasi-koodak/2.mp3

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (7)

خاله زهرا
16 مرداد 92 20:47
اصلاً نميتونم اون قسمت تنبيه براى نماز اونم تو سن ٧-١٠ رو هضم كنم ، نميدونم ولى به نظرم در اين يه مورد حتماً بايد به خود بچه هم توجه كنيم كه در چه سطحى از بلوغ هست و بچه كه ٩ سالگى بالغ ميشه خيييييلى فرق داره با اون كه ١٦ سالگى بالغ ميشه ( هر دو منظورم در دختر بودا)








اين آقاى عباسى كيه ؟ ميشه در موردش بگى ؟


















منم اول نمی تونستم. آخه چند تا حدیث هم داریم با همین مضمون. این توضیح به نظرم توضیح خوبی بود. البته اعتراف می کنم هنوز این کارو عملا نمی کنم چون به اجرای درست پیشینه اش مطمئن نیستم. اما جای کار داره دیگه! باید دقیق تبیین بشن این چیزا.








این آقای عباسی مشاور خانواده و ایناست. حرفاشم پر از مثال و توصیفه. من قصدم این بود که یه کلیتی رو منتقل کنم. اگه مثالا رو گوش بدی، حتما صحبتاش برات روشن تر می شه. لینک صوتیشم می ذارم گوش کن. وشتنمثال هاش هم یک کم سخته. هم متن رو طولانی می کنه.

مامان فاطمه کوچولو
17 مرداد 92 0:00
سلام مامان پسرای گل دستت درد نکه با این مطلبت بازم بیشتر بذار. عکسشم خیلی با حال بود.
به سلامتی خونه گرفتین کی اسباب کشی میکنی؟ کمک قم خواستی برادرم هست.


سلام دوست جونم!
فاطمه کوچولوتون خوبه؟
انشاءالله تا اول مهر می ریم. البته اگه خونه مون آماده شه!
برادرت ازدواج کردن؟ (یعنی می شه با خانمشون مرتبط بود؟) کدوم طرفان؟
مامان حسین
17 مرداد 92 1:17
سلام خیلی خوب مطالب رو توضیح دادید ممنون از این همه تجربیا خوب و مفید.فقط مامان پسرا پسر من 18 ماهه است به نظر شما فقط محبت و مهربانی باشه یا بعضی وقتها یک تشر یا دعواش هم بکنم؟؟مثلا تا دعواش نکنیم نمیخوابه به هیچ صورت .حتما باید داد بزنیم.لطفا راهنماییم کنید که چیکار کنم؟؟




سلام عزیز!

اولا که من فقط مطالب حاج آقا عباسی رو خلاصه کردم و خودمم دارم یاد می گیرم.

در مورد محبت هم صحبت های مفصل دارن. انشاءالله که برسم و اونا رو هم بنویسم. اما اجمالا جوابتون بله است.

می دونم خیلی سخته. آدم واقعا وقتایی که هیچ راهی به ذهنش نمی رسه، خسته است، کلافه می شه و ... نمی تونه بازم محبت کنه. اما این که بدونه اصل اینه خودش کم کم به اصلاح رفتارها کمک می کنه. به آدم انگیزه می ده بره دنبال پیدا کردن راه حل درست مسئله.


بعدشم حسین کوچولو هنوز خیییلی کوچیکه واقعا!
یعنی همممه راهای دیگه رو امتحان کردین برا خوابش؟
کلا کم خوابه آیا؟
نیلوووووووو
17 مرداد 92 6:04
سلام عزیزم در راستای پاسخگویی به سوال سید علی جان در مورد مزار حضرت ابراهیم علیه السلام باید بگم که دو تا قول وجود داره: علامه مجلسی معتقدن مزار ایشان در شام است و برخی دیگر از مورخین معتقدند مزار حضرت در فلسطین اشغالی است، والله اعلم که کدوم درسته! البته برخی برای جمع میان این دو نظر گفتن چون قبلنا شام سرزمین وسیعی بوده که شامل فلسطین هم میشده پس هر دو قول به عبارتی درسته و اگر آدرس دقیق بخوای مزار حضرت ابراهیم تو فلسطین اشغالی امروز، شهر الخلیل ( الحبرون سابق ) کنار مزار همسرشون ساره علیه السلام بوده شماره قطعه و ردیف و پلاکشون رو دیگه ندارم شرمنده


وای ممنون!

اول فکر می کردم خدا منو دوست داشته یه همچین دوستی نصیبم کرده. حالا می بینم خدا سید علی رو خیلی دوست داشته یه همچین خاله ای نصیبش کرده.




سارا مامان علیرضا
17 مرداد 92 11:05
سلام
به به نگفته بودید مهندس مکانیک هم تشریف دارید


البته دختر مهندس مکانیک تشریف داریم!
نیلوووووووو
17 مرداد 92 14:28
اتفاقا این لطف خدا به من بوده که یه فرشته مثل شما با دو تا ژوبولی دوست داشتنی رو در مسیر حیات و زندگی بنده قرار داده، این سید علی بلا رو که دیگه نگو ندیده عاشقش بودم حالا به مرحله شیدایی رسیدم








عزززززیزمی!

معصومه
20 مرداد 92 8:36
مامان پسرا جان سلام
این مطالب آقای عباسی کتابش هم منتشر شده که پیاده شده همون سخنرانیه البته فعلا دو جلدش.


سلام گلی!
اِاِاِ؟ واقعا؟ چه کار خنده داری دارم می کنم پس! اسم کتاب و انتشاراتش رو می دونید؟